genomminblick.blogg.se

Fast jag vill tro att jag är poesi, är jag bara en galen estet

"What we're doing here aing't just scary, it's about to be legendary"

Publicerad 2016-11-07 17:56:24 i Allmänt,

Hej hej och allt sånt där och hoppas ni mår bra och allt sånt där. Själv är jag förkyld och kan inte känna smaker, vilket är oerhört dumt då en burk nutella och en burk pepparkakor just nu kallar på mig i en synnerligen disharmonisk, men ack så lockande samklang. Och... Där fick jag visst flow...
Rubriken är från en mycket bra låt, med det föga förvånande namnet "legendary". Bra sammanfattning av vad som händer i mitt liv, tror jag...
 
Fredagen den 28:e inleddes med spelning på Videdalsskolan. Vi kom dit och allt sånt och fick köra i någon skum matsal. Soundcheck hände och spelningen flöt, och det var just den spelning där allt just flöt bäst. Dock var vi inte på topp energimässigt, mycket beroende på att publiken (högstadieungar) satt och kollade i sina mobiler eller pratade med varandra. Så vi alla var rätt så jävla lacka när spelningen var slut. Men efter den åkte vi nog tillbaks till skolan och åt lunch och hade håla, innan vi åkte till Sofielund. Det var mycket intressant, i synnerhet eftersom jag i efterhand fick reda på att det var ett slagsmål medans vi gick in och skulle soundchecka.
Den spelningen var dock oerhört mysig på många sätt. Jag fick improvisera en prata vilket gick sådär, men publiken buade inte ut mina försök att rädda situationen. För första gången kände jag även att jag fick energi när jag körde shoreline. Dock insåg jag även att jag tror rmin stämkollega gjorde lite fel på ett par saker, trots genomgång... Aja. Vi körde, packade ihop och drog tillbaks till skolan, där alla andra turnémänniskor droppade in. Stämningen blev därför väldigt bra när vi tillsammans stod och utvärderade veckan.
 
Efter detta skulle jag ta en taxi till centralen för att möta Linus. Den taxin var dock väldigt sen, men när den väl kom var jag snart där och vi gick in på Subway. Och Linus gav mig en halv kaka! Det vill jag också passa på och säga, hur oerhört fin och bra Linus var hela kvällen jag nu kommer berätta om. Han var oerhört stöttande och förstående och söt och fin i största allmänhet. Helt enkelt, bäst! <3
 
Efter Subwayätande gick vi hem till mig och dumpade grejer, satt och snackade om allt mellan himmel och gjord, lyssnade på musik och chillade innan vi skulle dra till lund och gå på konsert. Buss- och tågresan gick bra och allt sånt, tills vi hamnade i ett ytterst suspekt område där stället konserten var tydligen låg. Men när vi kom in möttes vi av lounge-jazz och Christopher och Emma (det var de vi skulle se). När Linus gick fram och hälsade på dem hälsade han dock på Christopher först, vilket samtliga hade väldigt kul åt. Sen satt vi där ett tag och pratade om att Emma jämt har rätt, att jag tydligen ser ut som en person som gillar Justin Bieber (jag är mycket kränkt) samt lyssnade på wierda dragspelande danskar. Sen gick Emma och Christopher och spelade och det lät bra och allt sånt där.
 
Efter spelningen satt vi där lite till och bland annat pratade om min klass (och jag fick höra att jag såg ut som en som behövde en bra klass...) samt så träffade Emma massa människor hon kände/fansy musikbokarfolk. Men efter ett tag drog jag, Linus och Emma och åt. Vi hamnade på Viggos, ett ställe som tyvärr inte hade den godaste maten jag ätit, men som ändå var helt ok. Där blev vi kvar i ett antal timmar och diskuterade mååånga olika grejer. Bland annat kom vi på en iddé om att jag skulle skriva en låt om ett bord, Emma om en stol, Linus om en duk och LInus organist något pampigt och orgeligt om mat. Vi hade också väldigt kul åt Linus antiklimaktiska historieberättande... Vi pratade också om mitt liv efterr min artonårsdag, vin, mängden låtar en kan skriva om en specifik person samt sifferinlägg.
 
Men till sist drog vi och lämnade Emma vid bussen innan jag och Linus tog oss hem. Under vår hemresa hade vi ett oerhört fint deeptalk om väldigt många olika saker, där Linus söthet nådde nya nivåer. Så när jag kom hem var jag oerhört harmonisk och fridfull till sinnes. Jag var också trött och hsomnade därmed som en sten.
 
Lördagen den 29 gick jag och Linus upp relativt sent och tog det hyffsat lugnt den dagen. Vi spelade och sjöng en del bland annat, innan vi tog oss in till stan och Max där vi åt mat. Vi satt där ett bra tag vill jag minnas, innan vi gled runt på centralen ett tag (och jag handlade julmust, hallelujah!). Sen drog jag basically hem, tror jag.
 
I söndags och i måndags minns jag faktiskt inte vad jag gjorde. Troligen alldeles för mycket prokrastinerande av viktigheter, i vanlig Paulina-anda. Liksom nej, absolut inte göra saker när en har tid till dem. Mycket bättre att göra dem när en inte har tid.
 
Men, i tisdags satte jag mig på tåget upp till Göteborg och min mor. Ändå rätt skönt att åka tåg så pass tidigt på morgonen. Julmust tintogs även, ett stort plus. Väl framme var jag superhungrig, så jag gick med mamma till Andrum där vi åt god vegomat. De hade fantastiska vitlöksmarinerade champinjoner som var jättejättejättejättegoda denna dag vill jag minnas. Efter ätande där gick vi runt på stan lite och tittade i affärer innan vi drog hem och tog det relativt lugnt den dagen.
 
I onsdags var lika så den en relativt lugn dag, vilket jag dock behövde, då jag var väldigt väldigt trött. Dock hann jag öva en hel del, vilket var nödvändigt. Vi hann även baka kärlekdmums och kokostoppar.
 
I torsdags gjordes dock mer, då vi bakade massor av bröd. Planen är att det ska räcka till jul, men jag tror det kommer skita sig...
 
I fredags åkte jag in till Göteborg rätt så tidigt, för där skulle jag träffa Adam, Erica och Emma J. Det var oerhört oerhört fint att träffa dem igen, och sååå länge sen. Traditionsenligt åkte vi ut till Haga och ett myskaffé där jag åt mycket goda mackor samt jättestora mozartkulor. Jag minns defenitivt inte allt vi diskuterade, men jag minns att de försökte förklara ett musikteoretiskt begrepp jag trodde jag fattade, men tydligen inte fattade. Och jag vet typ inte ens vad jag inte fattar. Tydligen är det dock något en ska gå igenom, vilket inte har hänt. Diverse andra musikdiskussioner hände, samt det vanliga klagandet på lärare samt klasskaos. Sånt en har vänner från andra skolor till. Vi pratade även om Regina Spector tror jag, samt jag blev chockad över att Adam officiellt inte längre lyssnar på Lady Gaga. Han introduserade ju liksom mig till hennes awesomeness ju!
Efter fikat gick vi med Emma till bussen, för hon behövde gå lite tidigare. Sen gick vi andra runt för att leta presenter till Emma, och hittade en mycket vacker och lagom intern grej.
 
Sen tog jag tåget mot Växjö för styrelsehelg med US Syd. Det blev dock inte riktigt som jag tänkt mig. Först trodde vi att vi skulle bli ca 45 min sena, vilket inte hände. Däremot kom jag inte av tåget i tid (jag skulle byta i Lund). Så jag stod med min käpp fastklämd mellan två tågdörrar och hade lite panik (jag är förvånad över att käppen höll). Sen kom en konduktör och hjälpte mig lite. Hjälpten resulterade bland annat i att jag fick sitta lite i SJ:s lounge på Malmö C lite, jag har inte fuskat osv. Men, jag kunde ta nästa tåg och ta mig till Växjö där styrelsen väntade på US Syds nya pizzeria (som är ungefär en miljard gånger bättre än den gamla). Så, avokadopizza intogs, nomnomnom, och intressanta diskussioner hände, innan vi tog oss till kansliet. Där tog basically jag och Linus tag i en oerhört fin grej han lovat mig, nämligen sångcoacha mig. Detta inleddes med att han lyfte upp mig samt gjorde oerhört skumma sånguppvärmningar. Sen lekte vi psykologer och djupanalyserade låtjaget, för att sen loopa rader massor av gånger, få symbolisk koreografi och massa annat mys. Jag fick under den coachningen oerhört många verktyg jag kommer ta med mig när jag jobbar med andra låtar.
Efter detta gick vi till de övriga i styrelsen där snax åts och bra diskussioner hölls innan vi gick och la oss.
 
I lördags hände i stort sätt styrelsemöte som var oerhört bra. Lagom mycket debatt och bra iddéer, dock lite för få ur styrelsen som var där... Men, mötet hölls och lunch åts sedan på Fyra krogar, där jag fick vegokött med potatisgratäng och bea, nomnom! Sen åkte jag basically hem, kom hem, övade och sov.
 
Igår åkte jag till Emporia en sväng, men hittade dock inget av intresse. Sen var jag även på systerskapskörmöte denna dag. Ett oerhört produktivt möte, trots en hel del flum. Tilde gjorde ett eminent jobb som informell mötesordförande, mycket fint. Te och bränt bröd hände även.
 
Idag började dagen med gemu, vilket var relativt intetsägande. Efter det sprang jag runt i skolan och letade Isac, för han ska kompa en av mina egna låtar på ett musikkaffé. För, han är grym jazzpianist, det är inte jag. Men, jag fann vad jag sökte i skolan och vi gick och hade mycket kvalitativ övning. Först hade vi lite struggles med att förstå varandra (jag hävdade att det är för att jag inte kan skriva, han hävdade att han var trögfattad). Men efter det så flöt saker bara på, och han gjorde massa grejer precis som jag ville ha dem, utan att han än visste om den. Jag visste inte heller om att jag ville ha det så, men det lät så oerhört jävla snyggt så jag höll på och dö lite lätt!
Efter det hände dock trist svenska, följt av lunch som var god. Därefter hade vi stämrep med sopranerna i kören, vilket var mycket kul hävdar jag, inte alls kul hävdar min hals. För det var höga grejer mina vänner. Och, jag fick sjunga på överdriven brittisk engelska!
Efter kören fick vi en föreläsning av någon producentmänniska som gjort diverse melodifestivalenhits och grejer. Många vettiga saker sades av den där människan som jag kommer ta med mig.
 
Nu är jag klar, yay! Nu ska jag göra mat. Hejdå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela